prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
maggan
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej!

Kära Wölfchen, hoppas Gary klarar sig och allt blir bra igen. Kan förstå hur du känner dig, vår hund dog för 2 år sen och det var hårt för oss. Än idag känns det tomt efter henne. Vi brukade ta långa promenader i skogen, hon älskade att hoppa i varenda vattenpöl som fanns och hade alltid en STOR trädgren som hon släpade på. Hur många gånger snubblade jag inte över dem.... Vädret spelade naturligtvis ingen roll, hunden ville ju ut även i regn och rusk och man klädde sig därefter. Nu kan välja om jag vill gå ut när det stormar...

Hej Framsidan,

ja, då bor du ju jättefint! Västkusten är härlig. Räknas egentligen Båstad och omgivning till Västkusten?
Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Advertisement
skaanekille

Beitrag von skaanekille »

vällkomna tillbaka- maggan- hoppas ni hade det roligt i semester - jag ville vänta att svara dig tills ni kommit tillbaka .-
maggan

Beitrag von maggan »

Hej!

Förra året i mars bröt jag benet och blev opererad. Igår kom metallplattan och alla skruvarna ut igen och idag fick jag komma hem igen. Härligt att bli av med skrotet! När jag vaknade i sjukhussängen och såg skruvarna ligga i en liten plastpåse på bordet bredvid trodde jag att de tillhörde sängen och hoppades på att den inte skulle braka ihop under min tyngd....
Var väl fortfarande lite medtagen av narkosen...
Som sagt - det är skönt att vara hemma igen!
skaanekille

hej maggan- skönt att du har det bra och känner dig bättre nu- önskar dig att du slipper smärtan i benen-
viljaovilja

Beitrag von viljaovilja »

Hej allihopa!
Ja, detsamma från mig, hoppas verkligen att du mår bättre nu!!
Det var riktigt roligt att läsa alla inlägg här, även fast några tråkiga ämnen togs upp, men vänner ska ju finnas till vid alla tillfällen:) Undrar vad som hände med kaninen Gary??

Skulle vara kul att höra vad alla som har levt länge antingen i Tyskland eller tyskar i Sverige saknar mest från deras respektive hemländer. När jag åker hem så blir det alltid ett lass med bregott, prästost, veckotidningar och smågodis. Veckotidningarna är egentligen rätt onödiga, man känner ändå inte igen en kotte efter lång tid utomlands, men man slukar ändå allt som står. Sen använder jag dem på svenskundervisningen på VHS, men gör även andra svenskar boende här lyckliga och ger dem vidare. Jag har en jättebra link till ICA för utlandssvenskar, men även för tyskar som har levt i Sverige och kanske saknar vissa saker: http://www.icasvenskmat.se/

Ha det så bra allihopa!
maggan

Beitrag von maggan »

Hallå igen,

och tack för alla "må bra - hälsningar". Ja, nu känns det bättre och snart kan jag börja sporta ordentligt igen hoppas jag.
Ett år utan riktig motion betyder för mig att jag lagt på hullet, på vintern finns det ju som tur är tröja och jacka men nu ska det visst bli vår snart och sen kommer sommaren fortare än vad man tror, oj oj oj...
Och sen skriver viljaovilja om ICA med alla goda saker man kan beställa - tur att portot är så pass dyrt att jag drar mig för att låta skicka något. Passar på att handla med mig när jag kör upp till Sverige i slutet på april. Tills dess har jag förhoppningsvis blivit av med några kilo och kan med gott samvete handla Felix smörgåsgurka, minst 10 burkar, kan jag äta direkt ur burken utan smörgås, ja, jag vet, det är inte klokt, men JÄTTEGOTT.... I min korg hamnar också kavring, prästost, Gevalia, knäckebröd, smörgåskex och sist upptäckte jag en trevlig blandning av olika rostade och saltade kärnor och kryddor som hette Thai Chili och som man strör över salladen. Kanske finns det här i Tyskland också - men jag har inte sett det än. Ja, och till slut precis som viljaovilja - några veckotidningar och jag känner inte heller igen någon. Fast sist såg jag Birgitta Andersson med nåt barnbarn och då blev jag återigen medveten om hur länge jag varit borta. Bokhandeln är också alltid med på programmet och det blir en hel del böcker varje gång. Nästa besök i Sverige ska jag handla med mig alla DVD med Stig Larssons trilogi och sen ser jag mig sittandes härhemma i soffan, titta på filmerna och mumsa i mig mjölkchokladen, som jag INTE skulle handla i affären p g a alla kalorier man är tvungen att äta. Fast det har jag glömt när jag är på färjan till Puttgarden och de ligger så fint där i hyllan......
Mina gympadojor står beredda, ich kann´s gar nicht erwarten.

Vi hörs!
Mona-Linnea
Danksagung erhalten: 14 Mal

Beitrag von Mona-Linnea »

Haha, maggan, jag håller med dig vad angår mjölkchokladen.. man glömmer alla goda föresatser när man står i affären..
Men vi skulle ta det lugnt o njuta av sköna saker då o då, eller hur : -)
M-Lin
viljaovilja

Hej igen!

Ja men...., egentligen så jagar vi ju bara en dröm eller gamla minnen, det är ju bara namnet på varan som är svenskt fortfarande resten är ju uppköpt av antingen Nestlé, Phillipp Morris, Procter&Gamble osv.. Men det är något speciellt, något magiskt att gå in på t.ex. ICA Kvantum vid Kungens Kurva i Stockholm och bara frossa. Ljuset, dofterna, presentationen av varorna gör nästan att man känner en lyckokänsla, min syster brukar nästan jämt skratta ihjäl sig när hon ser mitt ansiktsuttryck när vi går in där. Tiden står still, och det måste man ju ha gott om när man åker dit, och min syster stönar igen...., Jag flyger ju självklart till Stockholm, och jag kommer aldrig att glömma julen 2008. Jag hade lagt den underbara Prästosten, Kalles + smöret i handbagaget, och i kontrollen tog man ifrån mig det. Han bara tog det, vandrade iväg till soptunnan, lyfte locket och....., SLÄNGDE BORT DET!!! Jag trodde jag skulle svimma!! Jag frågade honom om han visste om vad han gjorde, han flinade och nickade, och mitt hjärta grät..., Jag frågade om han inte kunde ta med det hem till sin familj så att åtminstone någon fick glädje av det. Men icke sa Nicke, det fick de inte sa han, men han skulle gärna ha velat.

Ha det bra i vårsolen!!
Framsidan
Danksagung erhalten: 45 Mal

Beitrag von Framsidan »

är inte vi människor lite knepiga??? :D

ni köper mjölkschoklad när ni kommer till Sverige och jag köper Lindt när jag kommer till Tyskland....

Men kan ni förklara vad som är so speciellt med Bregott eller smör här? Förutom saltet.

i regel är det ju dom enkla grejor man saknar, "fint" mat är oftast lika överallt. Min gubbe skulle säkert också sakna Kalles om han skulle bo utomlands. Jag däremot skulle säkert sakna alla olika sillinläggningar om jag skulle bo igen i Tyskland.
Mona-Linnea

..men det är ju roligt om man kan se fram emot vissa saker när man besöker ett annat land.. kanske är det bara en liten "förtrollning", vem vet.. :-)
M-Lin
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Mona-Linnea hat geschrieben:..men det är ju roligt om man kan se fram emot vissa saker när man besöker ett annat land.. kanske är det bara en liten "förtrollning", vem vet.. :-)
Ja visst, både min sambo och jag älskar att handla i andra länder.
maggan

Beitrag von maggan »

Hej!

@viljaovilja -¨" i kontrollen slängde han allt det goda" - varför i hela världen? Får man inte ha ost i handbagaget? Det har jag faktiskt inte vetat om och aldrig hört heller för den delen. Eller får man inte ta in ost till Tyskland alls? Och Kalles och smör inte heller?

Jag går också jättegärna och tittar/handlar utomlands, speciellt saluhallar, en fröjd för ögat med alla spännande grönsaker och frukter i många olika färger. Härliga motiv att fotografera.

@Framsidan - jag vet faktiskt inte vad som är så speciellt med Bregott eller smör förutom saltet, själv duger vanligt margarin för min del.
Min tyske man saknar framförallt det tyska ölet när han är utomlands.

Trevlig helg!
viljaovilja

Hej!

Nej, det får man inte ha i handbagaget, pga att man lätt kan trycka in och gömma sprängmedel el. lik. i detta, speciellt efter den 11 sept. har kontrollerna blivit vädigt hårda. Jag skällde som en bandhund och min man var den som fick lida mest. Han reser jorden runt i sitt yrke, så jag tyckte att han borde veta sånt...., Stackarn, men idag skrattar vi åt eländet:)) Bregott och smör från Sverige är i dagens läge verkligen onödigt att släpa med sig, allt det finns att köpa här också. Det heter inte Bregott här utan "Skaergarden" eller något liknande. Bregott är egentligen inte margarin! Bregott innehåller bara grädde, rapsolja och salt, men det gör den så speciell! Abbas olika sillsorter finns även den här, Karstadt har ett väldigt fint sortiment.

En trevlig helg!
maggan

Beitrag von maggan »

Hej igen!

Ja, det var mycket som blev annorlunda efter den 11 september.
Ibland kan man undra hur pålitliga de där kontrollerna egentligen är, jag menar de man går igenom när man tagit av sig jacka, skärp o dyl. Ibland piper de, ibland inte. Sist jag flög hade jag fortfarande min metallskena i benet och det pep som 17. Jag berättade vad det var, men ingen tittade efter om det inte var en pistol jag hade gömt i byxbenet. Jag ser för mesig ut antagligen.... På flygplatserna speciellt utomlands har jag fått för mig att det piper mindre än här och man vinkas igenom ganska snabbt.

Trevlig vecka med förhoppningsvis mycket vårsol :daisy:
Svipp
Danksagung erhalten: 8 Mal

Beitrag von Svipp »

Hej tillsammans!
Jag är tyska och bor i tyskland. Men jag MÅSTE har olika svenska livsmedel också här i tyskland. t.e. tunnbröd (det går jättebra att frysa), gurkamix, kalles, abbas olika sillsorter, ost, ....
Men vad jag för min del tror är mycket roligare: jag tyckte aldrig om att laga mat (men jag äter väldigt gärna!), men om jag hittar en svensk recept och jag tror det smaka bra, så måste jag laga det, jag kan knappast vänta till jag har möjligheten.
Finns där någon som kan förklara fenomenet?????

@maggan, ML: Vad är det med mjölkchokladen? Finns det någon speciell? jag har aldrig provat.
Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
maggan

Beitrag von maggan »

Hej Svipp!

Marabous mjölkchoklad - det finns inget bättre....mmmmmm
Kan du handla på IKEA här i Tyskland.

Fenomenet du beskriver skulle jag tippa på har att göra med att du är "angesteckt vom Schwedenvirus", som tur är är det ju inte farligt och man mår inte illa av det. Vilket man däremot kan göra av för mycket mjölkchoklad....

Trevlig helg allihopa!
Svipp

Beitrag von Svipp »

Tack så mycket, maggan!
Då är jag väldigt lättad att det är inte farligt... :lol:
Nästa gång jag kommer till Ikea eller till Sverige (jag tror det ska vara näst, fastän det är bara i september) ska jag handla Marabous choklad. Jag såg den så ofta, men jag visste inte att den smaka så jättebra, tyvärr.
Heike och Svipp
üffy

Beitrag von üffy »

@maggan: Du kan handla Marabou Choklad på Real.
De har olika choklad från Sverige!!!
Men IKEA har det också.
Jag behöver koppla av
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Svipp när jag gick en kvällskurs i Tyskland försökte jag ju att lära mig svenska so fort det bara gick.

Så då abonnerade jag en svensk mattidning, Allt om mat, och försökte laga mat enligt deras recepter. Hjälpte mig mycket.
wölfchen

Beitrag von wölfchen »

Marabous mjölkchoklad ... oh ja, det är jättebra. Jag tycker, du kan handla den ochså på "tegut" här i Tyskland.

Har Marabou också chokladpåskharena?

Uff, ni pratar allt så bra svenska och jag kan inte förstor allting. Den andra kursen på folkhögskolan är avslutad början Mars och jag har inte prata, lesa eller skriva på svenska till idag. Nu jag har glömma så mycket, det går alltid snabbt. Jag vill försöker och komma oftas hit att snacka på svenska.
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Wölfchen kom hit ofta och skriv här. Vi säger sedan om något är fel eller?
maggan

Beitrag von maggan »

Hejsan!

@üffy - tack för tipset med Real! Visste jag inte, ska kolla var nästa Real ligger, här i orten har vi ingen. Men ibland har jag sett Marabous choklad på Aral Tankstelle också.

@wölfchen - du skriver väldigt bra på svenska tycker jag! Och skulle du inte förstå allt - bara fråga! Jag har haft tur och vuxit upp med båda språken. Men ibland "fattas" det svenska ord efter så många år i Tyskland och ibland kan jag inte ordentlig tyska heller....
På Tegut hos oss har jag inte sett chokladen, ibland har de haft "svensk vecka" och sålt andra artiklar som t.e.x. köttbullar, mandeltårta. Om Marabou har chokladpåskhare vet jag tyvärr inte, jag köper alltid de från Lindts här i Tyskland - också goda tycker jag.
Vågar jag fråga hur Gary mår?

Våren låter trots allt vänta på sig, idag har vi haft regn och det är ganska kyligt. Men jag handlade nya skor och hoppas jag kan använda dom snart!

Trevlig helg allihopa!
wölfchen

Beitrag von wölfchen »

Är det ett olikt sortiment vid tegut? Då vill jag kolla up nästa gången, Marabous mjölkchoklad ligger i hyllan vid den annan chokladen. Oftast vi köper Milka, men Lind är bättre.

Min kanin Gary är fortfarande sjuk. Han måste uppta mediciner varje dag. Sjukdomen heter "Head Tilt", men han har också en medelörainflammation. I morgon jag kör med Gary till djurläkaren, han behöver nya medicin.

Jag önskar en trevlig söndag! Vädret är inte fint här - det regnar -, däför jag vill försöker att lära mig svenska med datorn idag eftermiddag. Nu bli jag kokar en kopp kaffe och backa upp (är det riktigt?) en semla. :-winker
drwistuba

Beitrag von drwistuba »

Hej Sverige galningar,
jag kom nyss hem från Blekinge, hittade uppmuntran att skriva nåt på den här sidan. Varför inte. Finns det nån som hade tur och fick några havsöringar att nappa? Jag hade ingen napp, tyvärr, så blev det nötkött gryta istället!
Mvh, Harald
Mona-Linnea

..havsöringar.. vad är det??
M-Lin
drwistuba

Beitrag von drwistuba »

Hej Mona-Linnea,
ingen aning om du är svensk, men på tyska heter dem Meeresforelle. Det är en fisk som en öring eller forell, men tydligt störe, den lever i havet, men återvänder när det är tid för leken. Titta på google ovh klistra in Havsöring ...
Mvh, Harald
Mona-Linnea

..okej, tack så mycket, Harald, dem är ju stora dem.. o återvänder när det är tid för leken.. haha.. jasså..dessutom har jag lärt mig ett nytt ord, nämligen "klistra in", tack :-)
M-Lin
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

M-Lin i samband med PC klistrar man oft an, eller klipper ur och klistrar in...

Men också i samband med olika pyssel.

Maggan mig fattas det ofta tyska ord men efter 30 år i utlandet blir det så. Hela min umgängeskrets är ju svensk. Men om jag kan prata i min dialekt, då går det fortfarande bra.

Wölfchen dig svarar jag senare för nu väntar min tvättmaskin på mig ( och gubben också)....
maggan

Beitrag von maggan »

Hej!

@wölfchen - imorgon ska jag kolla på tegut om de har mjölkchoklad, har aldrig tänkt på att titta där i hyllan, chokladen brukar min man handla här, jag gillar bara Marabou och äter knappt någon annan sort, jo, om jag är riktigt sugen kan jag köpa Jogurette ibland.
"baka upp" semlor.... på tyska "aufbacken", nej, jag vet inte vad man säger på svenska...kanske Framsidan kan hjälpa till.
Hoppas Gary blir frisk snart!

@Framsidan - ibland när det fattas ord, kvittar om det är på svenska eller tyska, känner jag mig lite dum, speciellt när jag pratar med folk som inte känner mig - tex när man ska handla något och inte kommer på vad det heter. Känns lite löjligt. På senare år har det kommit så många nya svenska ord, som tur är förstår man sen ofta sammanhanget. Ett bra exempel läste jag ovan "klistra in", jag kände bara till det i samband med pyssel och lärde mig nåt nytt "på gamla da´r".
Vilken tysk dialekt pratar du?

Vi hörs!
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

maggan jag pratar bayerskt dialekt.

man kan säga bakar upp om man verkligen bskar annars wärmer man det.
det heter att baka, inte backa. Att backa är att gå baklänges eller åka tillbaka.

Men Wölfchen var det semlor? dessa bullar som man fyller med marsipan och grädde eller menade du "Semmeln/Brötchen?

idag skall jag göra min stekt, inlagd sill så att den blir klar tills på långfredagen. Skall även göra köttbullar, älskar en god köttbullsmacka med rötbetssallad på....

Framsidan
üffy

Beitrag von üffy »

Jag är liten ledsen. Jag kan prata på svenska, jag kan läsa på svenska, men jag kan inte skriva så bra på svenska. Men jag skulle skrika.
Jag tänker det allt vad ja skriver är fel.Jag vill förbättra min svenska.
Jag behöver koppla av
maggan

Beitrag von maggan »

Go´kväll,

och hej Framsidan - "wärmer" var ordet som fattades, men med ett "v" ;) Hur ofta har jag inte värmt bullar i ugnen....
Har precis läst hur du lagar stekt, inlagd sill och det vattnades i munnen på mig - jättegott! Min mamma kunde det så bra.

Som barn var jag ofta i Bayern och kan fortfarande förstå dialekten bra. Min man, en tvättäkta Hesse, förstår däremot ingenting. Lagar du egentligen tysk mat ibland på västkusten?

@üffy - du skriver jättebra på svenska - det är säkert inte bara jag som tycker det!
Förresten, idag upptäckte jag av en tillfällighet Marabous mjölkchoklad i några olika smakriktningar på Rossman och var ju bara tvungen att handla en kaka. Men den ska jag ge bort till påsk och det ska bli spännande att se om jag klarar av att inte äta upp den själv innan dess....

Hej så länge!
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Oh ja maggan här samsas bayerskt mat med svensk mat, eller vi testar ett helt nyttrecept.

Men min sambo gillar bayersk mat. T.ex en god "Schweinsbraten mit Semmelknödel" och därtill min potatissallad (utan mayo) T.o.m. surkål äter han.

Men jag lärde mig också att laga svensk mat. Och fisk i alla dess former älskar jag. Jag äter mycket fisk.
Mona-Linnea

..Här kan man se vad duktiga kvinnor är i att skriva :-)
Framsidan, "att backa" använder man för att säga både gå baklänges och åka tillbaka..jaså (är ju lite ett slangord kanske) ..säger man "jag, du,... backar" då?
Maggan, är chokladkakan kvar? :-)
Önskar er en solig vårdag!
M-Lin
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

M-Lin att backa är inget slangord. Det är riktig svenska. Ja man säger att man backar....

Men man kan t.ex. även säga nu får du backa lite och menar då att du skall 2 etwas kürzer treten
Svipp

Beitrag von Svipp »

Min man är på vägen till Sverige. Och han har den viktigaste uppdrag sen länge: "Ta med Marabou choklad för mig!" Jag ska repetera det varje dag så han kan inte glömma. Jag glädjer mig mycket åt hans återkomst den 11. april ;)
Kanske kommer jag till Rossmann förre. Jag tycker det är roligt att vi erkänner att Marabou finns på så många olika affärer här i tyskland. Jag hoppas det ska ändå vara något särskilt med chokladen tex för Maggan.

Idag har vi dåligt väder här. Det är mycket kallt och stormigt. Jag skulle vara uti att cykla, men jag väntar därmed till imorgon och hoppas vädret blir bättre.

@üffy: jag håller med maggan: du skriver jättebra på svenska! Fortsätter! Jag gör också fel när jag skriver - också när jag pratar. Men kanske har vi tur och någon ska rätta. Så lärar vi mycket. Skriver och pratar vi ingenting så lärar vi säkert ingeting.
- Läsa - lyssna - skriva - det går alltid bättre med språket.

Jag önskar er alla en trevlig, solig långfredag! Kanske med stekt, inlagd sill som Framsidan? Jag ska ha ansjoviskruddade sillfiléer (från Abba, sista förråd från sista semester) för mig med potatis och sallad.
:wink: :flagge3: :wink: :flagge3:
Heike och Svipp
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Svipp bara kort, skall du inte åker något mera till Sverige? För du skrev sista semester :wink:

Senaste semester ( sista semester är "der letzte Urlaub" ). Jag gör ibland samma fel ( efter 30 år) men min sambo rättar mig ju alltid
Svipp

Beitrag von Svipp »

JOOOO, KLART!!
Tack Framsidan, naturligvist åker jag dit! Det ska vara i september! Det är lång tid till sen, men det ska komma!
Så menar jag: sillfiléer (från Abba, SISTA förråd från SENASTE semester).
Tack så mycket.

@üffy: titta hit! Så går det! ;) Nu glömmer jag det aldrig (bara det ska gå för snabbt)
Heike och Svipp
üffy

Beitrag von üffy »

Idag har jag köpte Choklad (Mint Krokant) i Rewe!!!
Men jag äter det på påsk med min famijl. Min famijl känner inte Marabou choklad från Sverige. Dem gillar hellre chips och sill från Sverige. Jag älskar choklad. Tyvärr ser man det av min figur. Jag hoppas det är riktig vad jag har skriva här. Jag provar mer att skriva på svenska.
Jag behöver koppla av
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

üffy hat geschrieben:Idag har jag köpte Choklad (Mint Krokant) i Rewe!!!
Men jag äter det på (till) påsk med min famijl. Min famijl känner inte Marabou choklad från Sverige. Dom gillar hellre chips och sill från Sverige. Jag älskar choklad. Tyvärr ser man det på min figur. Jag hoppas det är riktig vad jag har skrivit här. Jag provar mer att skriva på svenska.
üffy det är bra om du skriver. Men du får inte ta illa upp om någon säger till när det är fel.

Jag ändrar nu några saker i ditt inlägg så kan du sen jämnföra. OK?
üffy

Beitrag von üffy »

Ok!!!!!!

Jag är glad, om du hjälpa mig med min svenska. Så lära jag det bättre.
Jag behöver koppla av
maggan

Beitrag von maggan »

Hej!

Det är kul att läsa vad ni hittar på i matväg, tyskt blandat med svenskt, ja, det minns jag från förr, fanns hemma hos oss också.
Och speciellt bayerska rätter gillade svenska gäster i mitt föräldrarhem. Här i Tyskland gör jag ofta smörgåstårta och det uppskattas alltid. Ikväll ska jag däremot laga sjötunga med kokt potatis och citronsås och brokkoli. Igår bakade jag "Apfelkuchen mit Rahmguss" efter ett recept här i Forum. Smakar bra! Imorgon äter vi Grüne Soße, Goethes Leibgericht. Säger man "älsklingsrätt" på svenska?

Ute skiner solen, jag har jobbat lite i trädgården och gjort rent i dammen vi har. Tyvärr tog en fågel nästan alla fiskar i vintras, men han var väl också hungrig.

Ha´en bra dag allihopa!

@Mona-Linnea - Ja, chokladen finns kvar, inte en enda bit fattas, duktigt va´? Just nu är jag inte alls sugen men det kanske beror på att jag lyckades klämma i mig två bitar av äppelkakan...

Det är långfredag, klockan är 14.30 och chokladen finns kvar, inte en bit fattas. Bra, va´!!
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Vi har också ätit precis. Vi hade potatis och olika inlagda sillar. Därtill gräddfil, gräslök, ägghalvor osv. Det var så gott, så gott...

Skall även imorgon ha fisk till middagen. Det blir stekt torskrygg, enriktig fin middag till påskafton. Resten av påsken blir det sen lamm

Sjötunga maggan, det är fest det.....

Jag älskar ju fisk.

Min sambo köpte idag även lite påskgodis, om jag skall öppna påsen lite????

Men vi hade besök idag ab mina bonusbarn och bonusbarnbarn så då fick jag göra iordning 2 påskägg och samtidigt passade gubben på och köpte till oss med. Var ju mindre bra :) :)
üffy

Beitrag von üffy »

Jag har en fråga!!!

Finns det någon i sverige påskelden (Osterfeuer)???
Kan man säga påskelden eller finns det en andra ordet för det???
Jag behöver koppla av
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Ja man har påskeld i Sverige. Inte överallt men på många platser
viljaovilja

Hej igen!

Nja, man har väl snarare majbrasan i Sverige, den är ju till för att skrämma bort häxorna (hoppas att ingen tänker på oss kvinnor då)!!

Här har ni ett underbart recept på svensk chokladkladdkaka, tillsammans med glass eller grädde är det en dröm:))

100g smör el. margarin, 2st ägg, 2,5dl strösocker, 1msk vaniljsocker, 3 msk kakao, 2dl vetemjöl

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält försiktigt smöret (eller margarinet) i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron. Det kan vara bra att dela smöret i mindre bitar innan så går det fortare. i mikron kan ca. 400W vara lämplig effekt för att det inte ska skvätta smör.

Låt sedan det smälta smöret stå framme och svalna.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.

Tillsätt vaniljsocker och kakao och vispa med lägsta hastigheten på elvispen.

Tillsätt mjölet. Tillsätt sist det smälta smöret. Vispa försiktigt till en jämn smet och häll smeten i en rund form som man kan smöra och bröa om man vill.

Grädda i 175 grader i ca 20 min. i mitten av ugnen. Om man vill ha en kladdigare kladdkaka så tar man kortare tid i ugnen.

När kladdkakan är färdiggräddad låter mn den svalna och stå kallt tills den serveras.

Lycka till och sen bara njuuuuuut:)
Zuletzt geändert von viljaovilja am 5. April 2010 20:05, insgesamt 2-mal geändert.
Mona-Linnea

..Låter bra, viljaovilja.. men hur mycket kakao tar man?
M-Lin
viljaovilja

F'låt, hade jag glömt:) 3 msk ska det vara. Här ändrat i receptet:)
maggan

Beitrag von maggan »

mmmmmm chokladkladdkaka - gott, gott, gott
Har jag också bakat ett flertal gånger och med grädde till, ljuvligt!

Kommer att vara i Skåne Valborgmässoafton, det blir en brasa och kanske också sång - vi ska träffas i en kompis trädgård och grilla (ska jag kanske ta med mig Bratwurst??). Den här kompisen har jag inte sett sen vi var skolkamrater, väldigt länge sen. Och så kommer det ner en annan gammal klasskompis från Sthlm, det blir säkert roligt. Har fått en lista på olika grejor jag ska ta med mig till vänner och bekanta, för det mesta öl och vin, det var inte svårt att gissa. En vill ha halvtorrt rödvin och det är minsann inte så lätt att hitta. Såg bara en sort idag på tegut. Hmm.

Förresten - jag klarade av att INTE äta upp mjölkchokladen!!
Däremot tog äpplekakan slut desto fortare :pfeif:

Gympadojor - var är ni.....?
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

viljaovilja det finns många påskbrasor i Sverige. Undomarna sammlar ju redan efter jul i alla julgranar till brasan.

Maggan kanske en Dornfelder rödvin. Den finns ju i "lieblich, halbtrocken oder trocken". Vi köper alltid Dornfelder i Tyskland. Köper jag vitvin så köper jag någon Pfälzer och Frankenwein. Men frankenwein känner få till här i Sverige.

Dornfelder finns också bara en sort här på systemet. I alla fall förra året.....

Om jag inte vet om någon gillar söt eller torrt, då köper jag halvtorrt.

Framsidan
maggan

Beitrag von maggan »

Tack för förslaget med Dornfelder! Ska pröva på hur det smakar det halvtorra. Själv dricker jag helst torra viner.
I slutet på september ska vår gympagrupp, vi brukar åka bort tillsammans en helg varje år, ge sig iväg till Moseldalen på vandring och då naturligtvis också pröva på lite vin. Vi har rest bort tillsammans i snart 15 år och alltid haft jätteroligt, med eller utan vin! Oftast är vi mellan 15-20 "damer" i alla åldrar. Jag tror inte jag köper med mig vin från Mosel, då tycker jag bättre om Frankenwein och Pfälzer men även vin från Rheinhessen smakar bra.
viljaovilja

@Framsidan: Det var ju därför som jag skrev "Nja" samma som "Jein" på tyska. Det är inte lika vanligt i Sverige som här, speciellt inte i storstäderna som t.ex. Stockholm där jag kommer ifrån. Valborgsmässoafton i Sverige är en speciell dag, undrar om det inte är den dagen som de flesta svenskarna ser fram emot mest under hela året....,

Soliga/regniga vårhäslningar!
wölfchen

Beitrag von wölfchen »

Jag har en fraga till chokladkladdkakareceptet, jag vill gärna försöker att baka kaka nästa vecka.

Vad är strösocker? Är det normalt socker, eller har strösocker större kristaller än normal socker?

Är Ugntemperaturen för "Ober-Unterhitze" eller "Heißluft"? Vad heter det på svenska?

Och hur många "g" är en "dl", är 100 g = 1 dl?
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Wölfchen strösocker är vanligt socker.

Hur mycket en dl väger, beror ju på vad det är. Hade en gång en link där olika livsmedel stod i gram i förhållande till dl. Men enklast är det väl att använda ett decilitermått. Är mycket enklare än att väga allt för sig.

Heissluft är varmluft ( så enkelt var det ;) )

Om man inte skriver något annat så är det Ober und Unterhitze.

Och du, Kladdkaka är gott.....
wölfchen

Beitrag von wölfchen »

Den chokladkladdkaka är verkligen jättebra! Men, för mig innehåller recepten för mycket smör, egentligen lactose. Nästa gången jag försöker det med vegetabiliskt margarin, men jag inte älskar smaken av margarin :oops:

Har ni märker hur mycket bra ser himmlen ut? En härlig blå utan kondensationsstrimmor! :D

Jag önskar en trevlig helg.
maggan

Beitrag von maggan »

Hej alla glada,

kan man vara annat nu när vårsolen strålar ner över oss? Åh, så hääääärligt det är. Jag hoppas det håller i sig och solen följer med mig till Sverige imorgon. Bilen är nästan färdigpackad och jag ser fram emot att komma iväg. När jag kommer upp till norra Tyskland förändras ljuset och man kan känna att man närmar sig kusten, den känslan är underbar. I Sverige ska jag fira Valborg med gamla vänner och bekanta, en tjej har jag inte sett sen slutet på 60-talet, hon är väl en tant nu, precis som en annan....

Ha´ en skön helg!
Svipp

Beitrag von Svipp »

Oj maggan, du är nu redan i Sverige. Jag önskar dig en underbar tid med dina vännar, bakanta och "tanten".

Jag körde motorcykel igår, det var mycket roligt. Jag körde till Visbek, en lite stad i närheten från Ahlhorn. Där finns en träff den är otrolig alla åren igen. Där kommer fler än 2000 motorcyclar bara för att träffa kompisar och har lite kaffe och smörgåsar eller kakor på gatan. Där finns mycket skvaller och skratt eftersom det är firsta gången man träffar flera kompisar efter den långa, långa vintern. Ungefär klockan ett på middag är de plötsligt alla borta och det är väldigt tyst igen. Otroligt... och så roligt...
På vägen hem hadde vi mycket tid att njuta turen och solen.

Jag önskar oss alla en solig och varm sommar! :daisy:
Heike och Svipp
maggan

Beitrag von maggan »

Tillbaka igen i Tyskland efter trevliga dagar i Sverige. Köpte ingen mjölkchoklad denna gången!
"Tanten" och jag hade kul ihop, så mycket att prata om, vi sågs sist i slutet på 60-talet. Vi firade valborgsmässoafton i hennes hästhage, grillade korv och lyckades rädda korvbröden innan hästarna fick tag på dom.

Svipp - jag hade en pojkvän med motorcykel en gång, det var härligt att ge sig ut efter den långa vinterpausen.
Önskar dig trevliga turer och kör försiktigt!

viljaovilja - bakade kladdkakan efter ditt recept häromdagen, hade grädde till och jordgubbar vid sidan om. Det är som att äta en stor pralin - mmmmm....

Önskar alla en trevlig helg!
üffy

Beitrag von üffy »

I fyra dagar jag få mjölkchoklad och goodies från Sverige.
Min sambo är i Sverige och söker en jobb.
Jag vill också till Sverige. Där är sommer och här är kallt och det regnar .
Hur är vädret på du?

Jag hoppas du kan läsa vad jag skrivar här.
Jag behöver koppla av
maggan

Beitrag von maggan »

Hej üffy!

Hoppas chokladen och godiset smakade bra!!
Allt du skrev kunde jag förstå - din svenska är bra, små fel här och var och
om det är okej så rättar jag dom gärna.

om fyra dagar får jag mjölkchoklad och godis...

....och söker ett jobb

sommar

Hur är vädret hos dig

skriver

Hur gick det med din sambos jobbsökande i Sverige? Det är säkert inte så lätt i dagens läge.
Håller tummarna för er att ni båda snart kan flytta dit. Jag har tagit den andra vägen, alltså från
Sverige till Tyskland, ja, jag vet, många kan inte förstå hur man kan göra det, men det hade med mitt
arbete att göra och sen bara fastnade jag här.

Just nu regnar det här men imorgon ska det visst bli bättre, vi längtar alla efter solen, eller hur?

Trevlig helg!
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

och jag fastnade här i Sverige :lol:
üffy

Beitrag von üffy »

Det är inte so lätt i Sverige!! Men vi inte ge upp och vi försöker det vidare.
Vi hoppas det vi kan leva i Sverige och har ett job i Sverige.
Jag behöver koppla av
pepe2711

Beitrag von pepe2711 »

Hejsan, jag tror att det är mycket pinsamt, det är ingen samtal här !!! Det är så viktig tänker jag att prata lite, därför att man stannar inte så länge i Sverige, bara på semester och jag vill gärna skriva e-mails. Grammatiken är ibland besvärlig, men jag tror det är bättre att försök och praktisera lite med andra som vill gärna lära sig mer svenska, eller ???
Har det så bra :fahne:
maggan

Beitrag von maggan »

Hej pepe2711,

vet inte heller varför så få deltar i "prata om allt man vill", kanske är det för jobbigt att formulera sina tankar på svenska, men om det blir lite fel är väl inte farligt. Man kan ju skriva ett eller annat ord på tyska skulle man inte hitta eller känna till det på svenska. Jag tycker som du, huvudsaken är att man övar.

Ha det bra du med!
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Jag tycker att vi som kan svenska skall skärpa oss lite att skrver lite mera på svensk här eller hur maggan?
maggan

Beitrag von maggan »

Absolut!
Ikväll har vi suttit ute i trädgården - det är äntligen varmt ganska länge - och jag har kollat recept på efterrätter.
Imorgon kommer det lite folk till oss och vi tänkte grilla. Sen blir det en svensk efterrätt, en äppeldessert med toscasmet som man kan servera ljummen med grädde eller vaniljglass. Jag blir sugen redan....
I Sverige är det visst också fint väder!

Önskar alla en skön, solig helg!
somia

Beitrag von somia »

Hejsan på er allihopa som skriver här under "prata om allt man vill" ,

är äntligen tillbaka igen, efter flera flera månader .... jag har bara inte hunnit med....
Vad har hänt? Hur är läget?
Har just suttit ute i trädgården och njutit av den ljummna sommarkvällen, härligt! Äntligen är det varm och skönt ute.
Vi åt lite sill och potatis, men det blev ingen efterrätt hos oss; fast jag blev nog så sugen nu när jag läste vad Maggan serverade i går.
Vi spelade en runda Kubb istället, är det någon som känner till det spelet? Jag älskar att spela kubb! Och Rummy Kubb - fast det är ju något helt annat.

Trevlig sönndag
hälsningar
Somia

Ha en trevlig fortsatt helg
Svipp

Beitrag von Svipp »

Hej somia,
ja, jag känner Kubb och jag älskar också att spela det. Vi gör det nästan alla gångar vi träffar våra kompisar från svenskkursen på folkshögskolan. Kursen slutade för nästan 5 år sen, men vi träffas ännu minst 2 gånger i år. Det är alltid mycket roligt.

Jag har också inte hunnit att vara här för långa veckor. Där fanns så mycket motorcykelträff och -turer i mai, där fanns ingen tid för något annat. Men nu börjar semestertiden och det blir lungnare med avtalat möten.

@ maggan, ML:
Under tiden fick jag också Marabous chokolad! Min man hade med sig olika sorter darifrån, och jag provade dem alla. Nu har jag ännu rester från flera sorter och äter alla dagar en liten bit. Det smakar verkligen jättegott och så har jag alla dagar "en liten bit Sverige" för mig.

@ alla här:
jag önskar er alla en :god: .
Jag måste gå och lägga mig, eftersom jag måste läsa vidare min berättelse om Maria (en kvinnoporträtt om en torparflicka som levte 1888 - 1942). Där fanns nämligen inte tid för att läsa heller i mai/juni.

Men det tar säkert inte så mycket tid till jag ska kommer hit igen.
Heike och Svipp
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Så nu är det snart midsommar och förberedelser är igång.

Inlagd sill är gjort. Imorgon blir det 2 eller 3 sorter till. En med äpple/pepparrotsmak och en med gräslök och citronsmak. Testar nya recept.

Lite omväxling måste det ju vara ibland.

Nu fattas bara det fina vädret. Men det är ju 2 dagar till tills midsommarafton.

Firar någon av er också midsommar ? Eller kanske sonnenwende eller Johanni?????

I Norge firar man Sankta Hans
Svipp

Beitrag von Svipp »

Hej Framsidan,

här finns också midsommarfest i närheten, tysk-svensk-föreningen arrangerar det. Jag var med flera gånger, det var alltid en rolig fest.
Men på fredag åker jag till besök till min bror i närheten från Potsdam, så kan jag inte deltar i festen.
Jag önskar er alla en trevlig helg med mycket solsken! :daisy:
Heike och Svipp
TochterderStille

Beitrag von TochterderStille »

Och ... hur var sommarfesten??? Jag hoppas skön med fina vädret...?!
Vi allt åt många grillad kyckling och sallad och lyssnade på svensk folkvisan. Och ni?
maggan

Beitrag von maggan »

Snyft, jag fick ingen sill till midsommarafton, "bara" jordgubbar med grädde. Men omgivningen var trevlig (tennis i Wimbledon) och jag såg den engelska drottningen som kom på besök efter 33 år igen. Nu ska vi fira midsommar här hemma lite försenat men med allt som hör till. Har varit och handlat nya snapsglas och försöker hitta en svensk snapsvisa som mina tyska vänner kan vara med att sjunga på. Någonstans har jag en med fonetisk skrift och kan redan se framför mig hur roligt det blir!! Men först måste jag måla färdigt mina trädgårdsmöbler så vi har nånstans att sitta. Började igår och höll på i 8 (!) timmar, idag har jag bara bordet kvar och det lär väl gå lite fortare hoppas jag.
Snabbar mig nu för det ska ju bli riktigt varmt igen.

Vi hörs!
maggan

Beitrag von maggan »

Snyft (igen), ingen att snacka med....huset är tomt, här är det lika tomt, vad gör man?
Jo, man sticker iväg till Sverige imorgon! Tanka nya krafter i naturen,leta efter nya fotomotiv, hälsa på goda vänner och tjocka släkten och handla lite godis o dyl förstås :D

Hoppas på lite mer trängsel på den här sidan när jag är tillbaka!

Hej då! :wink:
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

maggan är du kvar i Sverige?
maggan

Beitrag von maggan »

Hej Framsidan,

ja, jag är fortfarande i Sverige :D :D :D :D :D
(egentligen ville jag inte gå in på nätet när jag är här men min kompis har stupat i säng redan och jag är inte sömnig än.
Andra blir trötta av för mycket frisk luft, vi har varit ute och vandrat hela dagen, men ich könnte bäume aussreissen och känner mig väldigt pigg).
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Va roligt maggan att du mår så bra.

Fortsätt att njuta
maggan

Beitrag von maggan »

Hej Framsidan,

du tycks vara den enda som tittar in här!
Ja, jag hade sköna dagar i Sverige och blev bortskämd av släkt och vänner. Var ute mycket på utflykter, hade med oss matsäck som vi njöt av i den vackra naturen. Sånt gjorde jag ofta med mina barn när de var mindre, sen blev det bara hunden kvar som ville följa med och nu finns inte den heller kvar. Nej, usch, inte ska jag bli senitmental nu..... Min man tycker vi ska skaffa oss en hund igen, han påstår jag var mycket mer "ausgeglichen", dumt prat! Fast en liten mops hade kanske varit trevligt. Men när jag hörde att de både snarkar och dräglar, varför kom jag att tänka på min man?? Okej, dräglar gör han inte (än) men snarkar gör han och det låter som om vi hade 10 mopsar redan.

Vi hörs!
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Hej Maggan,
så roligt att höra/läsa att du hade det bra.

Ja här packar vi vår Kaffekorg när vi åker ut i naturen. Så många gånger man frågade mig om der int efinns någon "Wirtschaft/Gasthaus" hier. Men vi tycker det är trevligare att sitta u ti naturen.

Nu är det ju höst här och snart kommer vintern. Jag tycker ju inte om vintern här på västkusten, kallt och rått

Synd att inte flera skriver här, dom kunde ju lära sig lite eller hur?

Framsidan
elch.21

Beitrag von elch.21 »

Hej tillsammans!

Är nu här på den sida och vill gärna skriver lite med er. Är intresserad av att lära mig lite bättre svenska.

Hälsningar, Conny
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

då är det bara att börja skriva ;)
elch.21

Beitrag von elch.21 »

Ok. Ska försöka det. Det är inte så lätt när man är ny och jag vet inte vad jag ska berätta om. Men ni får gärna ställa frågor :-)
maggan

Beitrag von maggan »

Välkommen att skriva lite på svenska elch.21!

Brukar du åka ofta till Sverige? Har du kanske ett speciellt ställe du alltid åker till eller har du varit på flera olika platser?
Lär du dig svenska på Volkshochschule?
Man måste verkligen öva hela tiden annars hänger man inte med i kursen, eller hur?
Så var det för mig iallfall när jag försökte lära mig spanska.

Vi hörs igen hoppas jag :wink:
Hälsningar från maggan
elch.21

Beitrag von elch.21 »

Hej Maggan!

Jag brukar resa varje år till Sverige och tycker mest om Småland och Stockholm. Men jag försöker att resa så mycket runt jag bara kan för att se många olika platser.

Jag har börjat läsa svenska på Volkshochschule men sen fortsatt på IS. Tyvärr flyttade min dåvarande lärare tillbaka till Sverige för tre år sen och nu har jag inte längre undervisning. Här finns inga kurser på ett högre nivå och börja helt på nytt behöver jag inte tror jag. I somras gjorde jag en sommarkurs i Uppsala, det var fint och första gången att jag hade möjligheten att prata mycket. Annars läser jag nästan bara på svenska och tittar på filmer för att inte glömma bort allt. Därför tycker jag att det är skönt att kunna skriva lite här på den sidan.

Vad jag har förstått kommer du från Sverige men bor nu i Tyskland? Själv önskar jag att kunna flytta till Sverige en gång men tyvärr är det inte så lätt t. ex. med att få ett jobb. Men jag försöker mitt bäst för att hinna med det.

Så nu har du lite att läsa. Hoppas att hör av dig igen :-)

Conny
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

God morgon,

jag tycker elch att du skriver mycket bra svenska. Ett stort beröm :thumbsup:

Själv bor jag vid västkusten sedan 30 1/2 år. Är redan mera svenska än tyska.
elch.21

Beitrag von elch.21 »

God morgon!

Tack för komplimangen! Det tror jag nu att du känner ditg mer svensk än tysk efter så lång tid. hur kom det att du flyttade till Sverige?
elch.21

Beitrag von elch.21 »

Du, jag har en fråga. Har försökt att skriva något i chattet men det funkar inte. Kan läsa allt bara inte skriva något. Vad gör jag fel???
Svipp

Beitrag von Svipp »

Hej hej ttillsammans,

Hej elch21 / Conny,
välkommen här! :flagge3:

Jag kom just tillbaka från Sverige. Vi har et hus i Dalsland och vi hade en härlig tid där med mycket bättre väder an här i tyskland. Efter 12 dagar byggnadsjob hade vi fritid kvar och kunde besöka våra vänner, göra utflykter och vila. Det var så fint. Men nu måste vi jobba här igen och vänter till nästa gången vi kan åka dit.

@elch21:
Du bor i Düsseldorf !? Jag bodde där i Bilk till 1991 förre jag flyttade till Norrtyskland.

@maggan:
nu har jag provat maribou! Den är verkligen hemskt läcker! Jag tog med mig flera sorter och hoppas dom räcker till jag kom till Sverige nästa gången!

Önskar en trevlig kväll till alla :-winker
Heike
Heike och Svipp
elch.21

Beitrag von elch.21 »

Hej Svipp!

Det tror jag nu inte. Bor också i Bilk, i närheten av Aachener Platz. Bor här sen 23 år nu.

Det låter som om ni hade en fin tid i Sverige. Min semester är lite längre bort och jag längtar verkligen efter en ny resa. Tyvärr har jag inte ett hus i Sverige och så dröjer det lite. Men så har jag något att se fram emot :-)

Ha det så bra!

elch
maggan

Beitrag von maggan »

Hej allihop!

@elch.21
Din svenska är toppen! Och du kan hålla den vid liv här! Precis som du läser jag också nästan enbart böcker på svenska. Sist jag var i Sverige köpte jag "Daisy Sisters", skriven av Henning Mankell på 80-talet och en nyutlaga kom ut som fickbok. Det är ingen deckare utan mer en familjeroman, bra skriven, men texten är så fruktansvärt liten - jobbigt att läsa sent i sängen...
Är du kanske intresserad av att byta fickböcker på svenska?
Jag flyttade ner till Tyskland med anledning av mitt arbete och trivdes så bra att jag förlängde år efter år - ja, sen gifte jag mig och bildade familj här. Men, vem vet, kanske flyttar jag hem igen en vacker dag! Än så länge är jag nöjd med ett par besök om året i Sverige och mina vänner och släkt kommer jätte gärna ner och hälsar på, speciellt vid den här tiden på året med alla vinfester.

@Svipp
Mmmmmarabou, det vattnas i munnen på mig! Som tur finns det ju också några ställen här som säljer den :D :D
Låter bra med hus i Dalsland, måste ni fixa mycket? Är det en röd liten stuga med vita knutar??

Önskar er en trevlig kommande helg, vi hörs!
Svipp

Beitrag von Svipp »

elch.21 hat geschrieben: Det tror jag nu inte. Bor också i Bilk, i närheten av Aachener Platz. Bor här sen 23 år nu.
Det är verkligen otroligt. Vad världen är liten! Nu kommer jag bara väldigt sällan till Düsseldorf tyvärr
maggan hat geschrieben: Låter bra med hus i Dalsland, måste ni fixa mycket? Är det en röd liten stuga med vita knutar??
Ja, vi måste ännu fixa lite :)
Önskar också en trevlig och solig helg!
Dateianhänge
HPIM1921-1.jpg
HPIM1921-1.jpg (78.45 KiB) 6721 mal betrachtet
Heike och Svipp
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Svipp det fattas dom vita knutorna, det får du fixa ;)

Vad roligt att det blev lite fart här igen, det var ju nästan dött här ett tag
elch.21

Beitrag von elch.21 »

Hej Maggan!

Tack för komplimangen. Ska i alla fall försöka att hålla den den vid liv här. Det är skönt att ha en möjlighet att "prata" svenska,

Själv läser jag mest deckare och när jag var i Sverige i somras köpte jag 8 nya böcker... Kunde inte annars ;-) Texter i tyska böcker är mest större än i svenska böcker. Inte bra för mina ögon... Gärna kan vi byta fickböcker, tycker att det är en bra idé. Men du får veta att jag inte är den snabbaste läsare.

Kan förstå att du stannade här efter att du lärde känna din man. Det är så bra att det inte längre är så dyrt att flyga så att man antingen själv kan hälsa på sina vänner och familj eller att de kan komma hit.

@Svipp: Just nu är det inte alls roligt här i Düsseldorf. Det finns nästan ingen gata utan byggnadsplats! Så kanske väntar du lite till innan du kommr hit nästa gång...

@Framsidan: Tycker också att detr är roligt med den här sidan.

Önskar er alla nu en bra helg!

elch
Svipp

Beitrag von Svipp »

Hej, hej igen!

@framsidan: det går vidare och vidare varje gång vi är där. Men nu måste vi sluta med arbete därför att vi ville ochså ha semester. Tyvärr är tiden alltid för kort. Men det blir...

@elch21: det är inget problem att vänta till jag kommer till Düsseldorf. Hoppas att bygnadsarbetare är oftare på plats och det går fortare med byggnader än vår framsteg med byggnaden i Dalsland :-flagg
Heike och Svipp
elch.21

Beitrag von elch.21 »

Hej Svipp!

Efter att jag har tittat på fotot av ert hus måste jag säga att det är väl ni som blir färdiga först! Det är absolut otroligt vad de gör allt här samtidigt! Och allt är stora byggnadsplatser. U-Bahn t. ex. blir inte färdig före 2015!!! Så jag är säkert på att ni är snabbare!
Svipp

Beitrag von Svipp »

Hej elch21!
Okay, då hoppas jag vårt aktuellt projekt är färdigt förre du kan åka U-Bahn. Men sen följer veranda, garage, verkstad, terrass, ovanvåning, .... Jag kan inte se något slut. Men det är roligt och spännande att se hur det växer! När vi började hade huset inte ens något badrum! Och nu ligger jag varje dag jag är där i mitt badkar! - Vad underbar! - Också måste jag inte gå utomhus när jag vaknar på nätterna... Det var en gång i förretiden helt normalt men INTE så roligt i vintarna.

I radion talar de om solsken och värme. Här finns bara moln och vind. Termometern visar 15 °C, men det känns som 5 °C. Så ska jag sitta och virka mina gardiner och dricka te. Det ska bli mycket mysigt.
Kanske kommer solen och värmen imorgon. Där finns i Jever en stor marknad jag vill dit. Den kallas "Brüllmarkt" och där finns bredvid många handlande också bonder som vill sälja koar, hästar, får, kaniner, höns, duvar, ... Det finns alltid lite spektakel.

Önskar alla en trevlig, varm och solig helg !
Heike och Svipp
elch.21

Beitrag von elch.21 »

Hej Svipp!

Då har ni väl mycket att göra. Men som du sa, när man ser framsteg och vet varför man gör det, blir allt enklare. Det kan man nästan inte föreställa sig hur det är med att gå utomhus för att gå på toa. Det hade ju också varit förstå jag skulle ha gjort att skaffa ett badrum!

Var vädret fint idag så att du kunde åka till Jever? Hur många koar och höns köpte du ;-)

Ha en bra start i morgon!

elch
maggan

Beitrag von maggan »

Hej! Hoppas alla har haft en trevlig, solig helg och om alla måndagar startade vädermässigt som idag kan man ju inte klaga precis.

@Svipp
Vilken gullig liten röd stuga! Passar jättebra med virkade gardiner. Jag har också haft virkade gardiner i mitt köksfönster och det tog ett bra tag innan jag blev färdig eftersom mitt fönster är ganska stort. Nu för tiden syr jag bara, det går lite fortare. Funderar på en ny julgardin. Hoppas jag hittar nåt passande tyg här.

@elch
Skulle du ha inte ha nåt att läsa nån gång kan jag rekommendera "Simon och ekarna" av Marianne Fredriksson. Den håller på att förfilmas just nu och i en av rollerna spelar Jan Josef Liefers.
Just nu har jag också en del böcker liggandes som vill bli lästa men kanske vi kan byta vid tillfälle.
Snart börjar världens största bokmässa i Frankfurt och i år är Argentina gästland. Jag älskar att gå på den mässan och hoppas på att få höra lite tangomusik samtidigt. Den är så annorlunda jämfört med den svenska folkmusiken jag hörde i helgen. Vi hade besök av två spelmän från Dalarna - det var trevligt och roligt!

Ha det bra! :D :D :D
skaanekille

Hej alla :

maggan, Jag har nån fråga på dig, i -Wortspiel- skrev du- vänta barn-
jag har lärt mig, att man säga-Gravid- vänta Barn använder man
egentligen, om hon står framför förlossning -
eller är det kvitta hur man uttala det?

Du är ju svensk, alttså måste du veta det ,

Trevlig väcka önskar jag er,

skånekille
Framsidan

Beitrag von Framsidan »

Skånekille jag är visserligen inte maggan men jag svarar ändå.

När man är gravid då väntar man barn ( man väntar ju 9 månader ;) ), nej man kan säga både och

elch man säger inte koar, utan 1 ko - 2 kor - men också flera kor

Framsidan
skaanekille

hej, Framsidan-

självom du är inte-maggan-

Jag mins mig att min förflutna flickvän sa till mig, jag är kanske gravid-

Darför fragade jag, så lära man sig mer-

tusend tack för snabbsvar,

Trevlig kväll för resten

skånekille