Thorsten aus dem Norden

Neue Mitglieder stellen sich hier vor
Antworten
TotoKiruna

Thorsten aus dem Norden

Beitrag von TotoKiruna »

Hallo zusammen :)

nach 3,5 Jahren Schweden hab ich mir gedacht ist es Zeit mich mal hier anzumelden.

Ich heisse Thorsten, 33 Jahre alt und bin vor 3,5 Jahren nach Schweden umgezogen. Ohne ein Wort schwedisch zu können, einfach ins kalte Wasser gehuepft. Was soll ich sagen, mit ein bisschen Gefuehl fuer Sprache und ohne SFI hab ich mir schwedisch soweit angeeignet dass man es wohl fliessend nennen kann.

Ich arbeite derzeit hauptberuflich fuer LKAB, nebenberuflich fuer das wohl heissgeliebteste Unternehmen in Schweden: Radiotjänst i Kiruna AB. Wenn hier irgendwelche Fragen auftauchen bezueglich Radio/TV avgift kann ich hier gerne Rede und Antwort stehen. Desweiteren bin ich auf Grund meiner Erfahrungen mit der Ausbildung von Hunden beraterisch fuer die Polizei tätig und helf auch noch mit bei der Ausbildung derer Hunde, allerdings hier nur noch ab und an.

Privat hat man hier seine Partnerin gefunden und das erste Kind is unterwegs :champion:
Und Hobbies... im Norrland natuerlich Fischen, Langlauf... man spielt Badminton und ansonsten betreue ich noch ein grosses deutsches Hundeforum inkl Server der dahinter steht, was auch bisschen Zeit in Anspruch nimmt.
Noch Fragen? Raus damit :)
Advertisement
Mona-Linnea
Danksagung erhalten: 14 Mal

Re: Thorsten aus dem Norden

Beitrag von Mona-Linnea »

Hejsan Thorsten, låter ju underbart (men att flytta till Sverige utan att prata ett enda ord svenska.. är inte det förbjudet? : -)
Välkommen iaf!
M-Lin
TotoKiruna

Beitrag von TotoKiruna »

Jag måste erkänner att det var lite svårt i början. Klarade mig ganska bra med engelska, men min första jobbkompis jag hade, kunde inte engelska heller. Jag var alltså illa tvungen att lära mig svenska :) Man kände sig som i dagisen, han höll upp en hylsa och sa.. "hylsa"...höll upp en fastnyckel och sa "fastnyckel".
Man känner sig ibland ganska dumt på det sättet.

Men nu som sagt jobba man på Radiotjänst, kontakta folk i hela landet, och nu ha man tom svårt ibland att prata tyska när man råka att få en tysk i luren. Jag får absolut inte kolla på skärmen i så fall, då tappa jag min tyska på en gång:)
Irene

Beitrag von Irene »

Hej Thorsten och Mona-Linnea,
vi flyttade på 70talet till Sverige utan att kunna ett enda ord svenska och det gick bra
om vi kunde detta varför inte andra också? ett är säkert ....
har man lärt sig fel från början är det något svårare att lära sig det rätta när man
äntligen har bestämt sig att flytta hit. Vill nu inte påstå att de svenska kurser i Tyskland bara
är dåliga men det finns undantag, precis som här i Sverige, när man går på SFI ..... eller läser för sig själv.
Ha det bra .... och Thorsten, Grattis till tillökningen i Familien :-baby
Hälsningar Irene
Iris Christine
Danksagung erhalten: 3 Mal

Beitrag von Iris Christine »

Hallo Thorsten,
Dir ein Willkommen, hier im Schwedenforum.
LG Iris Christine
Fattig är inte den som har lite
utan den som behöver mycket.
Antworten